Dobry blog dla firm – jak go zbudować

Blog firmowy jest świetnym narzędziem marketingowym. Pozwoli ci nie tylko przekazywać najnowsze informacje z życia przedsiębiorstwa, ale także komunikować się z klientami. Dzięki niemu możesz budować także wizerunek marki, a do tego przedstawisz prezentowane produkty i usługi. Prowadzenie bloga wymaga sporo pracy i wydelegowania co najmniej jednego pracownika przynajmniej na część etatu do obsługi bloga. Naprawdę jednak warto to zrobić, bo korzyści są liczne. Od czego zatem zacząć budowę bloga i jak go najlepiej prowadzić? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.

Pisanie bloga dla firm

Na początek wybierz dobry silnik, czyli oprogramowanie bloga. Choć istnieje kilka rodzajów oprogramowania, które możesz użyć, tworząc swojego bloga (np. Joomla, TypePad), to najlepszym i właściwie bezkonkurencyjnym wyborem jest WordPress. Ten znakomity system CMS jest przeznaczony zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników. Co ważne, WordPress jest oprogramowaniem Open Source i jest całkowicie darmowy. Pozwala na edycję i dodawanie nowych postów, stron, multimediów, a to wszystko w edytorze WYSIWG, o ile ustawimy go zamiast domyślnego edytora blokowego. Można go łatwo rozbudować o kolejne funkcjonalności dzięki dużej liczbie wtyczek i szablonów, jakie pobierzemy z oficjalnego repozytorium. Pozwala poza tym na tworzenie kont użytkownika, dzięki czemu możesz przydzielać role także inne pracownikom – redaktorom bloga firmowego, lub pracownikom firm zewnętrznych, takich jak firma Polish Content.

Następnie zastanów się nad koncepcją, zanim zaczniesz pisać pierwsze artykuły. Zaplanuj kategorie, a także ewentualnie używane tagi. Określ, jak często będziesz na niego pisać nowe wpisy i stosownie do tego ułóż sobie pracę. Pamiętaj, że w WordPressie możesz kolejkować nowe wpisy, ustawiając ich automatyczną publikację na dowolny dzień i godzinę. Decyzję o tym, jakie treści publikować, dobrze jest podjąć z kolegami z pracy. Wśród wpisów mogą znajdować się nie tylko komunikaty pochodzące od firmy, ale także prezentacja nowej oferty, a nawet nowinki z firmowego życia pracowników, na przykład relacja z wyjazdu firmowego. Blog to też świetna okazja, aby zaprezentować osiągnięcia zespołu w dziedzinie CSR, czyli Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Dzięki możesz pokazać, jak firma udziela się charytatywnie, opisać szczegóły i idee akcji, a także zamieścić zdjęcia.

Wypromuj swoje wpisy w mediach społecznościowych. Nie zapominaj o promocji twoich wpisów. Jeśli firma prowadzi strony na Facebooku i Twitterze, czy kanał na Youtubie, poinformuj fanów, że ukazała się nowy wpis. Napisz kilka zachęcających zdań, dlaczego warto przeczytać najnowszy artykuł na bloga. Możesz do tego wykorzystać także newsletter, który z łatwością zaintegrujesz na swoim blogu WordPress. Pozwala on na regularne wysyłanie wiadomości o nowinkach wprost na skrzynki mailowe subskrybentów. Dodatkowe narzędzia promocji może zapewnić ci strona firmowa, którą również można powiązać z blogiem. Blog możesz promować także płatnymi reklamami, o ile twoja firma dysponuje do tego odpowiednio dużym budżetem.

Zadbaj przy okazji o analitykę. Zainstaluj na stronie dowolne narzędzia pozwalające śledzić odwiedzających, takie jak Google Analytics. To potężne oprogramowanie, które pozwoli ci na bieżąco odwiedzających i wyświetla pełne dane o tym, kto odwiedza naszego bloga. Można się z tego dowiedzieć, z jakich źródeł pochodzą odwiedzający, a nawet jaka jest ich demografia. Dzięki temu możesz jeszcze lepiej dostosować treść do odwiedzających, zwiększając potencjał marketingowy jaki będzie płynąć z twoich wpisów. Eksperci mogą też skonfigurować cele, stanowiące konwersje, na przykład zapisanie się do newsletter albo dowolne inne działania. Jest to użyteczne głównie w stronach, na których prowadzona jest sprzedaż (na przykład w sklepach internetowych, czyli w Polish Online Store Content), ale można z nich skorzystać także w przypadku bloga. Oczywiście należy przy tym pamiętać, aby na stronie dodać wszystkie niezbędne informacje o ciasteczkach, które będą zbierać te dane.

Wyróżniaj się także graficznie. Instalacja szablonu WordPress jest bardzo prosta i możesz to zrobić kilkoma kliknięciami. Gotowy szablon możesz następnie dowolnie przystosować, choć wymaga to nieco więcej pracy. Skorzystaj z możliwości importu danych demo, aby zapełnić bloga gotowymi treściami, które potem przystosujesz do swoich potrzeb. Oczywiście nie zapomnij następnie skasować tych tak zwanych dummy data. Każdy artykuł opatrz dobrym zdjęciem. Takie fotografie możesz pobrać z portali zamieszczających zdjęcia stockowe. Dodatkowo artykuły można wyróżnić wykresami, czy infografikami. Warto nawet przygotować jakieś ciekawe memy związane z firmą i jej działalnością. Nie mogą one nikogo obrażać, ale jeśli przygotujesz je odpowiednio sprytnie, możesz liczyć na to, że będą rozprzestrzeniać się w mediach społecznościowych. Dodaj też ciekawe elementy kolorystyczne i podziel wpis na sekcje oraz paragrafy, rozdzielając je nagłówkami. Warto też dodać z jedną albo nawet dwie listy numerowane. Dzięki temu artykuł po prostu będzie lepiej się czytać. A wy, czy macie jakieś własne porady dotyczące prowadzenia bloga? Dajcie nam znać w komentarzach i podzielcie się waszymi sukcesami.